DSV maakt 't lang spannend

Hegelsom 1 (zon)

Guido Kauffeld
Thomas Jansen (vrije trap)
Niek van der Sterren
Joey Joosten (vrije trap)
Assist: Rik Groot
Joey Joosten (corner)
Assist: Rik Groot
Joey Joosten

3e klasse C

10 december 2023 14:00

J.H. Rutgers - van Eck

DSV maakte het tegen het Limburgse Hegelsom lang spannend. Onnodig, want de kansen op een ruimere voorsprong waren er legio in de tweede helft. Uiteindelijk een verdiende zege waardoor DSV als nummer 6 de winterstop in gaat. Een prachtig resultaat in het eerste jaar in de derde klasse.

Helaas moest uw verslaggever in het eerste deel van de wedstrijd verstek laten gaan. Daarom kunnen we daar kort over zijn. Een dubieuse 1-0 voorsprong voor DSV in de 33e minuut nadat de keeper van Hegelsom binnen het 6 meter gebied in een duel met 2 DSV-ers het onderspit moest delven (1-0, '34). Helaas moest de keeper daarna ook het veld verlaten met een schouderblessure; een van de veldspelers moest in het doel gaan staan omdat een derde reserve keeper ontbrak (de 1e keeper was geschorst). Net voor rust kwam Hegelsom op gelijke hoogte uit een mooie vrije trap, net buiten het 16-meter gebied (1-1, '45). Hein Vloet kreeg geel voor de overtreding waaruit de vrije trap ontstond en mocht daarmee niet klagen.

In de rust had trainer Thijs Goossens de beide spelers met geel (Hein en Willem Jans) vervangen door Rens van Tienen en Stijn Willems. DSV zette flink druk op de Hegelsomse verdediging en kreeg kansen. Hegelsom probeerde met fysiek voetbal daar een en ander tegenover te zetten maar slaagde daar met mate in. De uitstekend spelende Stijn van de Broek ging in de 47e minuut onderuit in het strafschop gebied maar de scheidsrechter vond 't onvoldoende voor een penalty. Na een mooie actie van Pieter Vloet, kreeg de vanaf links naar binnen trekkende Lars Veldpaus, even later een goede schotkans, maar de bal stuitte net wat op waardoor de bal ruim naast vloog. Dat zouden we in het vervolg nog vaker zien. Door de vele regen van de laatste weken en dagen was het sowieso lastig voetballen op het zware en hobbelige veld. Stijn van de Broek zorgde in de 52e minuut voor de voorsprong. Over rechts stoomde Rens op en zette voor op Rik Groot. Rik had zelf kunnen afronden maar legde de bal onzelfzuchtig terug op Stijn die droog in de verre hoek binnen knalde (2-1, '52). Lang kon DSV niet van de voorsprong genieten. Een corner van Hegelsom vloog enkele minuten later bijna rechtstreeks het doel in, waarbij een van de spelers van Hegelsom keeper Roel Sommers genoeg in de weg stond om de bal weg te kunnen werken (2-2, '54). Een domper, maar daarna liet DSV zien dat Hegelsom niet op heel veel punten hoefde te rekenen vandaag. Het ging vol in de aanval en de kansen regen zich aaneen. Uit een van de mooiste aanvallen van de middag viel de 3-2. Linksback Thomas Jansen passte op links de bal op Lars Veldpaus, die zich terug had laten zakken naar het halfveld. Lars dribbelde naar voren en passte op zijn beurt naar Rik Groot, die in 1 beweging zijn tegenstander liet staan en vanaf de achterlijn een voorzet gaf op de bij de eerste paal inlopende Stijn (3-2, '65). Schitterend doelpunt! Daarna kreeg DSV dus legio kansen om de score verder uit te bouwen maar op de een of andere manier wilde dat niet lukken vanmiddag. Kansen voor open goal werden niet afgemaakt door Stijn van de Broek, Lars Veldpaus en Rik Groot. Een solo-actie van Stijn had meer verdiend maar weer rolde de bal aan de verkeerde kant van de paal voorbij het doel. En dan weet je dat het tricky blijft en de goal ook nog zomaar aan de andere kant kan vallen. Niet dat Hegelsom veel kansen kreeg maar toch. Maar de gelijkmaker viel niet en dus bleven de punten in Sint Anthonis.

Een prima einde van een mooi voetbaljaar, waarin DSV promoveerde en zeer verdienstelijk begon in de 3e klasse.
Foto's van de wedstrijd zijn weer te zien op Scootshoot.nl

2023 in cijfers
Aan het einde van het jaar is het tijd om even terug te kijken. Dat heeft de staf van DSV dan ook gedaan. In 2023 speelde DSV 26 wedstrijden en haalde daarin 53 punten, een gemiddelde van 2,04 punt per wedstrijd. Er werden 16 wedstrijden gewonnen, 5 gelijk gespeeld en 5 verloren. Het doelsaldo was 57 voor (2,19 per wedstrijd) en 29 tegen (1,11 per wedstrijd). In de 14 thuiswedstrijden op De Laan werden 32 punten gehaald (2,28 punten per wedstrijd), in de 12 uitwedstrijden 21 punten (1,75 punten per wedstrijd). Hele mooie cijfers! Op naar het nieuwe jaar....