Individuele klasse beslist derby

Excellent 1 (zon)

Sven van Gelder (penalty)
Willem Jans (kopbal)
Timo Cornelissen (schot)
Cuppers

3e klasse C

12 november 2023 14:30

B.W.A. van Ool

Sportpark Het Domein
van Steenhuijsstraat 35 A
5841AG
OPLOO

Na een sterk eerste half uur van Excellent, herpakte DSV zich in de wedstrijd. Uiteindelijk besliste de individuele klasse de eerste derby in competitieverband, die vol passie en strijdlust zat. DSV kon eindelijk, nadat het jaren niet meer gelukt was, de 3 punten in de Sint Tunnisse tassen stoppen.

Op een sfeervol sportpark Het Domein leek DSV de naweeën van het eerste Carnavals feestgedruis van dit jaar nog in de benen te hebben, want het begon wat slapjes aan de wedstrijd. Excellent begon daarentegen fel, won veel duels en ook de 2de bal was vaak voor de oranje-zwarten. Het eerste half uur hadden onze mannen dan ook niet veel in te brengen. Al na 5 minuten zette Sven van Gelder spits Roel Verberk vrij voor het Sint Tunnisse doel maar keeper Roel Sommers was op zijn post, net zoals 10 minuten later toen hij een schot van de tweede lijn onschadelijk maakte. In de 20e minuut was Roel net te laat bij een goede combinatie van Excellent op links, de scheids vond het genoeg om na deze botsing de bal op de stip te leggen. Sven van Gelder schoot de penalty prima binnen ('20, 1-0). DSV maakte tot op dat moment nergens aanspraak op. De gelijkmaker viel 10 minuten later dan ook een beetje uit het niets. Een vrije trap halverwege de linkerhelft werd door Lars Veldpaus met gevoel voorgelegd, waar de doorgelopen Willem Jans de bal met het hoofd mooi over keeper Ty Kroef kopte ('29, 1-1). De wedstrijd draaide daarna om. DSV kreeg grip op het spel en creëerde een aantal prima kansen. Spits Stijn van de Broek kopte de bal net naast, na prima voorbereidend werk van Rik Groot op rechts. Even later kreeg Stijn opnieuw een kans, nadat de scheidsrechter een handsbal van een van de Excellent-verdedigers over het hoofd zag. Excellent hield stand en de 1-1 gaf een goed beeld van de wedstrijd tot dan toe.

De tweede helft begon eigenlijk zoals de eerste. Opnieuw had Excellent het betere van het spel maar dat duurde ditmaal geen half uur. DSV nam vrij snel het heft in handen en drong de mannen uit Ploo terug. Een ouderwetse scrimmage in de 50e minuut voor het Oploose doel, liep uiteindelijk voor hen goed af. Excellent bleef echter gevaarlijk, met name in de omschakeling. In de 51e minuut leverde zo'n moment de voorsprong op. Een een-twee tussen Sven van Gelder en Timo Cornelissen aan de rechterkant, zette de laatste vrij voor het Sint Tunnisse doel. Timo omspeelde Roel en schoof beheerst binnen ('51, 2-1). Maar opnieuw toonde DSV veerkracht. 5 minuten later viel de gelijkmaker al toen de 2 DSV-voorwaartsen elkaar prima vonden. Vanaf de rechterflank zette Lars Veldpaus de bal voor op Stijn van de Broek. Met een verdediger van Excellent in de nek slaagde die erin om, half vallend, nog net zijn hoofd tegen de bal te zetten ('56, 2-2). Een echte spitsen goal! Excellent kreeg nauwelijks een minuut later alweer een goede kans. Uit een corner vloog de bal net over. Daarna werd een goal van Excellent afgekeurd vanwege buitenspel. Aan de andere kant kreeg DSV meerdere kansen om op voorsprong te komen. De ijverige Pieter Vloet liftte de bal, na een prima loopactie, voor de goal net over en even later kreeg Stijn Willems vrije doorgang op rechts maar was zijn breedtepass niet scherp genoeg. Ook een mooie combinatie tussen Stijn van de Broek en Pieter Vloet door het midden leidde net niet tot een schot tussen de palen. Uiteindelijk kwam de voorsprong er toch. Opnieuw Stijn van de Broek wurmde zich langs zijn directe tegenstander en, terwijl die hem het leven zuur maakte, slaagde Stijn er in om de bal langs de Excellent goalie te frommelen ('82, 2-3). Opnieuw een echte spitsengoal. DSV had kansen om de wedstrijd definitief op slot te gooien want Excellent moest natuurlijk komen. De grootste was voor Stijn Willems die links voor de goal, na een breedte passje van Lars Veldpaus, keeper Ty Kroef niet wist te passeren. Excellent gooide daarna alle fysiek in de strijd. Met lange ballen werd geprobeerd om de spitsen te bereiken maar de DSV-verdediging hield stand. Na 5 minuten blessuretijd waren de 3 punten binnen.

Na een aarzelend begin zette DSV een prima teamprestatie neer. DSV heeft in het team op verschillende plekken goede voetballers rondlopen en vandaag gaf het beetje extra hier en daar, de doorslag. De DSV-verdediging wist de gevaarlijke voorhoede van Excellent redelijk onder bedwang te houden en dat samen leverde uiteindelijk 3 punten op.

Volgende week is ONDO uit Asten-Heusden de tegenstander op De Laan. Zij staan net boven DSV dus dat belooft weer een interessante wedstrijd te worden.

Bekijk HIER de gelijkmaker van Willem Jans.
Meer foto's van de wedstrijd zijn HIER te bekijken