Energiek DSV geeft ONDO geen kans / BVV United - DSV duurt 3 minuten te lang

Sportlaan 2
5861CX
WANSSUM

Na de uitstekende wedstrijd van donderdag avond tegen ONDO, was die van vandaag tegen United een stuk minder. Of dat met elkaar te maken heeft is de vraag. DSV voetbalde donderdag met veel energie en droogde ONDO uit Asten-Heusden met 5-0 af. Vandaag was die energie een stuk minder en zo bleef DSV steken op 2-2, terwijl het, toen de blessuretijd begon, nog met 0-2 voor stond.

DSV - ONDO
Eerst de donderdag. Vanaf de aftrap drong een fel DSV ONDO uit Asten-Heusden terug. Al na 3 minuten was het raak. Benjamin van Zanten stuurde met een diepe bal Jarvi Jansen weg op links. Jarvi dribbelde door tot een paar meter voor de achterlijn en trok de bal strak voor op de inlopende Pieter Vloet, die eenvoudig kon binnentikken (1-0, '3). Jarvi was even later weer gevaarlijk maar de keeper van ONDO tikte zijn schot van afstand net over de lat. Even later was het Lars Veldpaus die met 2 verdedigers passeerde maar zijn schot in het zijnet zag belanden. ONDO had het lastig en kwam nauwelijks onder de druk uit. Dat lukte wat meer toen DSV na een half uur wat gas terugnam en ONDO wat meer in het spel kwam. Een paar minuten voor rust werd een van de aanvaller van ONDO de diepte ingestuurd. De inkomende Roel Sommers tikte de bal weg maar raakte ook de aanvaller. De scheidsrechter liet echter doorspelen en DSV mocht daar niet klagen. In de opvolgende aanval scoorde DSV wel. Jarvi kon vrij op de goal afgaan toen de keeper van ONDO een diepe bal miste (2-0, '42). Dat was het keermoment in de wedstrijd.

Het spelbeeld bleef in de tweede helft hetzelfde: DSV viel aan, ONDO kon daar aanvallend weinig tot niets tegenover zetten. Pieter Vloet kopte na een 10-tal minuten een vrije trap van Lars Veldpaus net over; even later onderschepte Rik Groot de bal in de ONDO-verdediging maar zijn balletje breed kon niet binnen gewerkt worden. Daarna werd even wat onvriendelijk in het veld. Nadat er eerst wat duw- en trekwerk tussen wat spelers was, ging een van de ONDO-verdedigers over de schreef met een elle boog stoot tegen Pieter. De verdediger werd er met een rode kaart vanaf gestuurd. Daarna was de wedstrijd eigenlijk ook gespeeld. DSV breidde de voorsprong vervolgens rustig uit. Eerst kopte invaller Rens van Tienen een hoekschop van Thomas Janssen snoeihard binnen (3-0, '60); 15 minuten later kopte Stijn van de Broek een voorzet vanaf het middenveld van Stijn Willems binnen (4-0, '75). Tussendoor liet DSV nog verschillende kansen op een grotere voorsprong liggen. Het slotakkoord kwam van Jesper Brans, die een voorzet van rechts door Lars Peeters, hoog het doel in schoot (5-0, '90). Een mooie en goede overwinning van DSV.

SV United - DSV
Op een druilerige zondagmiddag trad DSV 3 dagen later op kunstgras aan tegen SV United, de fusieploeg uit Wanssum en Meerlo. In tegenstelling tot donderdag begon DSV aftastend aan de wedstrijd. United begon sterk defensief aan de wedstrijd wat resulteerde in een weinig opwindend begin met nauwelijks kansen over en weer. Toch opende DSV de score na 21 minuten. Jarvi Jansen verlengde een diepe bal op de lopende Pieter Vloet en zijn schot kon onvoldoende gestopt worden door de United-goalie, waardoor de bal toch het doel inrolde (0-1, '21). Ook daarna waren er niet veel kansen te noteren, mede omdat het defensief ingestelde United het achterin goed voor elkaar had. Ze gingen zelf vooral voor de lange bal via de lucht, maar de voorwaartsen hadden het vizier niet echt op scherp staan. DSV probeerde het spel te maken maar was, al dan niet geholpen door het kunstgras, slordig in de passing. Lars Veldpaus kreeg aan het einde van de eerste helft nog een goede kop kans, na een voorzet vanaf links door Stijn van de Broek, maar veel hoogtepunten vielen er verder niet te noteren.

In de eerste 30 minuten na de thee hetzelfde spelbeeld. Weinig momenten voor de goals, een te slordig DSV en een onmachtig United. In de laatste 15 minuten kantelde het beeld en werd DSV achteruit gedwongen. De defensieve stellingen werden verlaten en met wat meer opportunistisch spel probeerde United wat te forceren. Tot grote kansen leidde dit ook weer niet. Af en toe kregen de aanvallers van United kleine mogelijkheden, maar die waren niet aan ze besteed. 5 minuten voor tijd leek de wedstrijd definitief in het slot te gaan toen Stijn van de Broek een voorzet vanaf links van invaller Lars Peeters prima binnenkopte (0-2, '85). Eigenlijk de eerste goede kans van DSV in de tweede helft. Maar United gaf niet op en bleef aandringen. Nu kwamen er wel grote kansen maar de schoten vlogen nog naast het doel van keeper Roel Sommers. Lars Peeters haalde in de 92e minuut nog een bal van de lijn, nadat de spits van United 2 DSV-verdedigers passeerde. Even later viel toch de aansluitingstreffer. Na slordig terugspelen in de DSV-verdediging veroverde een van de voorwaartsen de bal en tikte breed. Het rook naar buitenspel maar de scheidsrechter negeerde het vlagsignaal en liet doorspelen (1-2, '93). United gooide daarna natuurlijk alles naar voren en forceerde een paar corners. Uit een van die corners viel de bal voor voeten van de linksback van United die door een kluwen van spelers het Sint Tunnisse doel vond (2-2, '95). Een domper van jewelste maar gezien het spelbeeld kon het niet onverdiend genoemd worden.

Twee totaal verschillende wedstrijden. Op donderdag een dik verdiende overwinning waar DSV liet zien in deze klasse thuis te horen, op zondag een van de mindere wedstrijden tot nu toe wat tot onnodig puntverlies leidde. Natuurlijk zitten dit soort wedstrijden er in een seizoen altijd wel eens tussen. Alleen wel jammer dat het vandaag gebeurde want bij winst was DSV aardig opgeklommen in de ranglijst.

Volgende week is FCV Venlo te gast op sportpark De Laan. Let op: die wedstrijd is al om 14:00.